Tekenen Onder Invloed Van LSD: Hoe Hallucinogenen Creativiteit Opwekken
Eind jaren vijftig en begin jaren zestig werden psychedelica, met name LSD en paddo's, enorm populair en steeds beter verkrijgbaar. Sindsdien is er veel onderzoek gedaan naar de theorie dat hallucinogenen de innerlijke werking van onze hersenen beïnvloeden en de creativiteit bevorderen.
Is het waar? Leiden hallucinerende middelen tot een veranderde geestestoestand waarbij de creativiteit stroomt als water door een ongeremde rivier?
Onderzoeken tonen aan dat LSD wonderen kan verrichten als het gaat om het verbeteren van de cognitieve prestaties en het wegnemen van remmingen. Het versterkt ook gevoelens van zelfrealisatie en dit alles draagt bij aan de essentie van het creëren van kunst.
ONDERZOEK NAAR HALLUCINOGENEN EN CREATIVITEIT
In een onderzoek uit de jaren zestig, geleid door James Fadiman en Willis Harman op San Francisco State College, werden zevenentwintig kunstenaars geobserveerd na het gebruik van hallucinogenen. Alle deelnemers ontvingen LSD of Peyote en kregen de opdracht deel te nemen aan een probleemoplossende workshop waarbij creatief moest worden gedacht. Hieronder staan citaten van deelnemers die vertellen hoe de hallucinogenen hen beïnvloedden:
"Er was geen angst, geen zorg, geen gevoel van reputatie...," "...een verminderd gevoel van persoonlijk gevaar..." en "... de normale blokken op de weg van vooruitgang leken niet te bestaan..."
HET GROTERE PLAATJE
Elke deelnemer meldde en verbeterd functioneren, zoals een verfijnde creativiteit en het vermogen om problemen vanuit een ander perspectief te benaderen. Onder invloed van de LSD, was het voor de artiesten gemakkelijker om "het grotere plaatje" te zien.
Een deelnemer stelde vast: "Ik kon twee of drie verschillende ideeën tegelijkertijd behappen en behield bij ieder idee het overzicht". Een ander zei: "Toen ik hetzelfde probleem met psychedelische middelen bekeek, was ik in staat het op een meer fundamentele manier te overdenken, omdat ik een veel breder beeld kon vormen en in gedachten kon houden."
Een verbeterd gevoel van samenhang werd ook opgemerkt door de kunstenaars: "Ik begon ijverig te werken, om de stroom ideeën bij te kunnen houden."
Hallucinogenen intensiveren per definitie fantasieën, visuele beelden, auditieve zintuigen en ze leiden tot uitgesproken verbindingen met externe stimuli. Een deelnemer meldde: "...mijn zintuigen konden mijn beelden niet bijhouden." En ook: "Ik was erg onder de indruk van het gemak waarmee ideeën verschenen... het was de pure pret van het doen, uitvinden, creëren en spelen."
Onder de invloed van psychedelica wordt het onderbewuste je actieve gemoedstoestand, waardoor je verbeelding tastbaar wordt.
Een psychedelische trip kan helder, groots en ronduit inspirerend zijn. In het onderzoek staat: "De deelnemers waren in staat denkbeeldige delen te verplaatsen in relatie tot elkaar, waardoor fantasieën konden leiden tot ideeën om de problemen op te lossen." En volgens één man: "Het had me normaal gesproken veel moeite en denkwerk gekost, maar leek tijdens de sessie veel gemakkelijker te gaan."
WEKKEN HALLUCINOGENEN CREATIVITEIT OP?
Dus, terug naar de oorspronkelijke vraag: worden mensen creatiever van hallucinogenen? Niet helemaal. Creativiteit zit allereerst in de kunstenaar zelf. Daarnaast vereisen technische artistieke vaardigheden uren en uren van toewijding en oefening.
Psychedelische ervaringen kunnen echter wel de creativiteit versterken die reeds aanwezig is, waardoor een persoon zijn maximale potenties kan bereiken. Gelukkig verdwijnt de creativiteit niet als de high over is. Na het voltooien van het experiment, gaven de deelnemers van het onderzoek aan dat de creatieve invloed wel maanden, soms jaren, na de psychedelische ervaring bleef hangen. Op dezelfde manier waarop reizen personen blootstellen aan unieke culturen en ideeën, zorgen hallucinogenen voor een verbinding met nieuwe concepten en ideeën in de abstracte realiteit.
TRIPNIVEAUS
In een onderzoek uit 1968 van Masters en Houston werden de verschillende niveaus van een LSD trip onderverdeeld in vier verschillende categorieën: Sensorisch, recollectief-analytisch, symbolisch en integraal.
Het sensorische niveau begint met verbeteringen in de visie, tastzin en het gehoor, wat zich uiteindelijk ontwikkelt tot wat bekend staat als synesthesie of "cross-sensing". Een voorbeeld van dit fenomeen is dat je kleuren "hoort" en geluiden "proeft". Het volgende niveau is de recollectief-analytische fase, waarin de meeste zelfrealisatie plaatsvindt.
Recollectie is het gevoel van een verhoogd mentaal en psychologisch vermogen, waarbij je dingen vanuit een geheel nieuw gezichtspunt gaat zien. Het derde niveau is de symbolische fase. Hier geven kunstenaars een symbolische betekenis aan hun hallucinaties en gedachten, wat leidt tot meerdere thema's die ontroerende effecten opwekken.
Deze gevoelens gaan uiteindelijk over in de integrale fase, waarbij het gewone buitengewoon wordt en het alledaagse plotseling opwindend. Hier bestaat onze visie uit een combinatie van externe stimuli en opgeslagen informatie, die geleidelijk samensmelten om een ervaring op te wekken die onmogelijk na te bootsen is. Het is een reis die je niet altijd kunt beschrijven en vaak niet eens begrijpt. Toch voelt het tijdens de ervaring alsof je je nog nooit zo bewust bent geweest.
KUNSTENAARS EN LSD
Halverwege de jaren vijftig bestudeerde de in Amerika geboren psychiater Oscar Janiger de effecten van LSD op professionele artiesten. Hij zette zijn onderzoek meer dan tien jaar voort. Een van zijn meest opvallende experimenten is vastgelegd door Andrew Sewell, een voormalig professor psychiatrie aan Yale University. Het doel van het onderzoek was te bepalen wat er gebeurt met een artistieke deelnemer onder de invloed van hallucinogene stoffen. Na elke tekening legde de artiest uit wat hij vond van zijn werk. Hier zijn citaten van hem met aanvullende opmerkingen van een behandelend arts:
"85 Minuten na de eerste dosering zei de artiest: 'Ik kan je duidelijk zien. Ik vind het moeilijk dit potlood te beheersen.' 2 Uur en 35 minuten later, voltooit de patiënt snel nog een tekening. 'Ik maak een tekening in één keer... zonder te stoppen... een lijn, zonder onderbrekingen!' Na nog eens tien minuten raakt hij opgewonden en zegt hij: 'Ik ben... alles is... veranderd... ze roepen... je gezicht... verweven... wie is...' Hij ruilt zijn houtskool om voor tempera. 4 Uur en 25 minuten later, na een pauze, pakt de deelnemer een penseel en waterverf. 'Dit wordt de beste tekening, net als de eerste, maar dan beter.'"
Meer recent werk van een artiest onder invloed van LSD onthult de transformerende kracht van psychedelische stoffen.
PSYCHEDELICA IN DE WETENSCHAP
Het is noemenswaardig dat psychedelica, naast het versterken van de creativiteit bij kunstenaars, ook bijdragen aan baanbrekende ontdekkingen van briljante wetenschappers. Hieronder vallen de Nobelprijswinnaars Francis Crick en Kary Mullis. Naar verluidt, gebruikte Crick lage doses LSD toen hij de dubbele helixstructuur van het DNA-molecuul ontdekte. Mullis, de bedenker van de polymerasekettingreactie (PCR), gelooft ook dat LSD achter zijn succes zit.
Helaas zijn er na 1965 geen grote onderzoeken meer uitgevoerd naar de effecten van psychedelica op de creativiteit. Desondanks zijn er ontelbare kunstenaars, schrijvers, filmmakers, musici en zelfs wetenschappers en academici die een gedeelte van hun inspiratie en succes toeschrijven aan hallucinogene stoffen.
MEER MOGELIJKHEDEN
LSD is niet het enige inspirerende hallucinogene middel.
Kunstenaars, die tijdens het werken graag een prettige, psychedelische rush en een energiekick ervaren, kunnen Trip-E proberen. Dit is een legaal hallucinogeen middel dat zowel de productiviteit als de creativiteit stimuleert. Trip-E bestaat voornamelijk uit Hawaiian Baby Woodrose en bevat de actieve ingrediënten d-lyserginezuur amide en aanverwante verbindingen.
Magic truffels en paddo's zijn andere, gegarandeerde manieren om artistieke successen te bereiken, omdat ze psychedelische beelden en een verbeterd cognitief vermogen opwekken. Zamnesia is er trots op om zowel Trip-E, magic truffles als paddo kweeksets aan te kunnen bieden om aan de behoeften te voldoen van onze meest creatieve psychonauten!
- 5 min 14 October, 2022 Hoe Gebruik Je Humuszuur En Fulvinezuur Bij Het Kweken Van... Humuszuur en fulvinezuur zijn organisch materiaal dat gedurende een lange tijd afgebroken en gesedimenteerd is. Voorbeelden van rijke bronnen zijn leonardiet en bruinkool. In dit artikel lees je...
- 4 min 14 May, 2021 Blue Honey: Maak Psychedelische Honing Met Paddo's Van alle psychedelica zijn paddo's het meest veelzijdig. Je kunt ze direct opeten, verwerken tot lemon tek voor een snelle trip of een lekkere thee zetten om er naar hartenlust van te nippen. Maar...
- 5 min 12 June, 2017 Voedingsmiddelen Waarvan Je Kunt Gaan Hallucineren Voedingsmiddelen kunnen verschillende gevoelens en emoties veroorzaken. We kunnen onze buikjes er prettig mee vullen, maar deze voedingsmiddelen kunnen ook voor vermoeidheid, rare dromen en...
- 4 min 16 May, 2017 Illegale drugs en creativiteit Illegaal drugsgebruik werd al lang geassocieerd met meer dan gewoon misbruik. Creatieve en ondernemersgenieën hebben lang geleden bepaalde soorten drugs gecrediteerd voor hun prestaties. We kijken...
- 2 min 23 July, 2015 De vergeten hallucinogene korstmossen Als het gaat om natuurlijke hallucinogenen, komen vaak magische paddestoelen, truffels of ayahuasca als eerste in je op. Maar dit zijn niet de enige natuurlijke hallucinogenen. Korstmos ...