Shadowbanning op social media: tips voor wiet- en paddoliefhebbers
Shadowbanning kan een succesvol social media-account plotseling praktisch onzichtbaar maken. Veel wiet- en paddo-influencers worden het doelwit van shadowbanning, vaak onterecht. Ontdek hier waarom dit gebeurt en hoe je het kan vermijden.
Shadowbanning kan ontzettend vervelend zijn. Het is gewoon heel naar als het bij je favoriete account gebeurt, laat staan wanneer je er zelf het slachtoffer van bent. Bij posts op social media die gerelateerd zijn aan wiet en paddo's, is shadowbanning aan de orde van de dag, zelfs als de accounts in kwestie niets illegaals doen!
Hier kijken we naar waarom deze accounts het doelwit zijn van shadowbanning en wat je ertegen kunt doen.
Wat is shadowbanning?
De term shadowbanning verwijst naar een techniek die socialemediabedrijven gebruiken om bepaalde accounts en hun content te onderdrukken zonder het account daadwerkelijk te blokkeren of, belangrijker nog, de getroffen gebruiker hiervan op de hoogte te stellen. Bij shadowbanning worden berichten van bepaalde gebruikers, of berichten die bepaalde trefwoorden, hashtags of content bevatten, niet gedeeld met andere gebruikers of op een andere manier gepromoot.
Het beperkt hoe zichtbaar de content van een account is, maar maakt het account zelf ook moeilijker te vinden. Hierdoor wordt het account soms niet weergegeven in zoekopdrachten, zelfs niet als je de exacte accountnaam in typt.
Deze maatregelen hebben een domino-effect dat de zichtbaarheid van het betreffende account drastisch omlaag brengt. Likes, shares en comments nemen allemaal af, waardoor het voor een account erg lastig wordt om verder te groeien of contact te maken met de doelgroep.
Shadowbanning kan accounts ook indirect beïnvloeden. Wanneer gebruikers bijvoorbeeld minder interactie hebben met content vanwege een lagere zichtbaarheid, interpreteren platforms dit als verminderde interesse. Hierdoor wordt het account verder onderdrukt. Dit creëert een cyclus die, zonder drastische veranderingen of een volledige herstart, moeilijk te doorbreken is.
Alle gangbare platforms maken op de een of andere manier gebruik van shadowbanning, waaronder Instagram, Facebook, TikTok en X.
Waarom worden accounts met wiet en paddo's geviseerd?
Accounts die gericht zijn op de promotie of discussie van wiet of paddo's (en andere drugs) zijn vaak het slachtoffer van shadowbanning. Zelfs als deze stoffen legaal zijn, zien socialemediabedrijven deze content vaak als potentieel in strijd met de richtlijnen.
Omdat deze platforms een wereldwijd bereik hebben, is het makkelijker voor hen om accounts die in veel landen illegaal zijn universeel te beperken. Op deze manier worden deze gigantische bedrijven niet met landspecifieke juridische uitdagingen geconfronteerd.
Accounts blokkeren is geautomatiseerd en vaak zijn accounts die volkomen legale en educatieve content produceren, onterecht de dupe van dit proces.
Daarnaast zijn er nauwelijks manieren om deze bedrijven te bereiken. Ze hebben geen standaard helpdesk, je klacht wordt in principe niet behandeld en de beslissing wordt zelden teruggedraaid. Daarom openen veel gebruikers gewoon nieuwe account, in de hoop dat het niet nog een keer gebeurd.
Bovendien zetten adverteerders en bedrijfssponsors deze platforms vaak onder druk om een ‘veilige’ digitale omgeving te behouden. Dit resulteert soms in strengere handhaving van contentbeleid op zaken die als controversieel worden beschouwd. Dit maakt het moeilijker voor contentmakers van wiet- en paddo-gerelateerde content om zich zonder kleerscheuren door het web van regels te navigeren, vooral wanneer beleid onduidelijk is of inconsistent wordt toegepast.
Daarnaast is het zo dat platforms weinig reden hebben om te investeren in de ontwikkeling van geavanceerdere algoritmen voor deze niches. Met zo'n groot volume aan wereldwijde content vormen wiet- en paddo-gerelateerde accounts een relatief kleine doelgroep, waardoor ze een lagere prioriteit hebben.
De impact op contentmakers en bedrijven
De effecten van shadowbanning kunnen een grote impact hebben. Voor veel contentmakers zijn social media de belangrijkste kanalen om hun publiek te bereiken en in veel gevallen is hun inkomen daaraan verbonden. Bij afnemende betrokkenheid en zichtbaarheid kunnen populaire accounts en influencers snel in de vergetelheid raken. Succesvolle ondernemingen die voor een groot deel afhankelijk zijn van social media, kunnen zo van de ene op de andere dag instorten.
Er zijn legio voorbeelden van cannabisdispensaria in de Verenigde Staten die niet meer kunnen communiceren met bestaande volgers of nieuwe volgers kunnen bereiken. Zelfs mensen die onderzoek doen naar de gezondheidseffecten van paddo’s hebben moeite om content over psilocybine-onderzoek te delen zonder voor de “promotie van illegale middelen” te worden gemarkeerd.
De psychologische tol voor contentmakers mag ook niet worden onderschat. Velen melden dat ze zich gefrustreerd, geïsoleerd en onzeker voelen over hoe ze verder moeten. Voor bedrijven die afhankelijk zijn van social media, vertalen deze problemen zich in minder omzet. Daarbij kan het soms maanden of zelfs jaren duren om een nieuwe online zichtbaarheid op te bouwen. Sommigen investeren bijvoorbeeld in betaalde advertenties om algoritmen te omzeilen, en komen er later achter dat advertenties met betrekking tot wiet of paddenstoelen vaak onverbiddelijk worden afgewezen.
Contentmakers hebben meestal een interactieve relatie met hun community's. Niet alleen het crowdsourcen van ideeën en het actief betrekken van het publiek, maar ook crowdfundingplatforms zoals Patreon zijn populaire manieren geworden om de beperkingen van shadowbanning te compenseren. Deze strategieën vergen echter veel tijd en betalen zich niet snel terug.
Als gevolg hiervan zijn velen naar andere platforms gegaan, zoals Weedmaps of Leafly. Anderen hebben hun content omgedoopt tot wellness- of lifestyle-onderwerpen om het risico op shadowbanning te verkleinen.
Hoe voorkom je shadowbanning op social media?
Het voorkomen van shadowbanning kan lastig zijn, omdat het niet altijd duidelijk is wat de reden is. Het is moeilijk om te voorspellen en te detecteren welke acties wel of niet tot shadowbanning leiden, omdat je nooit op de hoogte wordt gesteld wanneer het gebeurt.
Toch zijn er een aantal stappen die je kunt nemen:
- Vermijd gemarkeerde hashtags en zinnen: vermijd het gebruik van #wiet, #weed of #magicmushrooms. Wees creatief in je hasthags of gebruik merkspecifieke hashtags die het algoritme niet activeren.
- Neutrale taal: gebruik beschrijvingen zonder de expliciete vermelding van gevoelige termen.
- Maak meerdere accounts: maak een tweede account aan en moedig je volgers aan om deze te volgen voor het geval je primaire account wordt geblokkeerd of gesloten. Op deze manier kun je direct overschakelen, mocht het zover komen.
- Maak gebruik van alternatieve platforms: wil je de kans op shadowbanning helemaal uitsluiten, kies dan wiet- en paddovriendelijke sociale netwerken zoals Weedmaps, MassRoots of Duby. Je kunt ook lid worden van Redditforums zoals r/trees of r/mycology. Creëer een nieuwsbrief of gebruik platforms zoals Patreon om direct te communiceren met je volgers.
- Samenwerken: werk samen met andere makers in dezelfde niche. Dit helpt om de zichtbaarheid te vergroten en een community op te bouwen. Partnerships en kruisbestuivingen op het gebied van promotie kunnen een sterk en gezond netwerk creëren. Op het moment dat één account slachtoffer wordt van shadowbanning, kunnen anderen helpen om het gesprek draaiende te houden en de betrokkenheid in stand te houden.
Shadowbanning: de vloek van veel contentmakers
Shadowbanning vormt een aanzienlijke uitdaging voor wiet- en paddoliefhebbers die hun aanwezigheid op social media willen vergroten. Maar als je eenmaal een beetje doorhebt hoe shadowbanning werkt en waarom bepaalde accounts eruit worden gevist, kun je je er tot op zekere hoogte tegen wapenen. Shadowbanning is constant aan verandering onderhevig en is nooit transparant, maar je kunt proberen strategieën te ontwikkelen om de impact ervan te minimaliseren.
Om het zekere voor het onzekere te nemen kun je het beste andere platforms voor meer expliciete content gebruiken. Gebruik de klassieke social media om subtiel te adverteren en leid je volgers ergens anders heen voor meer gedetailleerde informatie.
- 4 min 11 June, 2024 De Beste Cannabismerken Van Beroemdheden Veel beroemdheden zijn op de cannabismarkt gedoken, waaronder een aantal grote namen als Snoop Dogg en Seth Rogen. Met hun bedrijven bieden ze een verscheidenheid aan unieke cannabisproducten die...
- 5 min 14 June, 2021 Top 15 Vrouwelijke Cannabis-Influencers Op Instagram [2024] Wiet is een hot topic. Er is dan ook geen tekort aan grappige en sexy influencers die hun voorliefde voor cannabis uitdragen. Bekijk de onderstaande lijst en ontdek onze favoriete wietdames op...
- 4 min 11 May, 2021 Top 10 Wiet Reddit-Communities Hoewel je je online kunt uitleven op allerlei websites, spant Reddit de kroon. Combineer dit met een honger naar kennis van alles wat met wiet te maken heeft en je hebt een winnende combinatie. Wij...
- 4 min 20 December, 2020 Top 10 Communities Op Reddit Over Psychedelica Mondelinge informatieoverdracht kenmerkt de psychonauten-gemeenschap al jarenlang. Van doseringsinfo tot trip-reports, mensen hebben altijd advies en tips met elkaar gedeeld. Onlangs heeft deze...