Blog
De Evolutie Van Cannabisverpakkingen
4 min

De Evolutie Van Cannabisverpakkingen: Van Bruine Zakjes Tot Luxe Ontwerpen

4 min

De verpakking van wiet ziet er zeker niet meer uit zoals vroeger. Lees verder en ontdek de evolutie van wietverpakkingen, van sjofele plastic zakjes tot moderne Mylar zakken, glazen potten en meer.

Dankzij de legalisatie van cannabis is er inmiddels een heuse wereldeconomie ontstaan. Deze voorheen illegale industrie is nu bezig met een inhaalslag om zich aan te passen aan de eisen van een gereguleerde markt. Als gevolg hiervan hebben we talloze ontwikkelingen gezien in de manier waarop wiet wordt gekweekt, verwerkt en gedistribueerd. Toch zijn er weinig ontwikkelingen zo opvallend als de verpakking waarin het nu wordt geleverd.

De dagen dat je op een parkeerplaats wat dubieus uitziende wiet in een bruine papieren zakje van een wildvreemde kocht, zijn voorbij. Moderne wiet vind je tegenwoordig in de meest uiteenlopende verpakkingen, zoals speciale Mylar zakjes, glazen potten, blikjes, pop-top doosjes, tubes en meer. In dit artikel ontdek je alles over wietverpakkingen, zoals hoe deze door de jaren heen zijn veranderd en waarom ze zo belangrijk zijn voor een goed functionerende, legale wietmarkt.

Headshop

In onze Headshop vind je de voordeligste populaire rookaccessoires, zoals wietpijpjes, grinders en nog veel meer.

View category

Waarom heeft wiet een verpakking nodig?

Waarom Heeft Wiet Een Verpakking Nodig?

Wietverpakkingen zijn om verschillende redenen belangrijk. Ten eerste hebben fabrikanten een manier nodig om hun product veilig te bewaren en te vervoeren. Vergelijk dit met je oude dealer die zijn voorraad over kleine plastic ziplock zakjes verdeelde. In de huidige legale markt dient de verpakking van je wiet echter meer doelen dan alleen het bewaren van een product. Tegenwoordig hebben wietverpakkingen de volgende functies:

  • Ze creëren een duidelijke identiteit voor het wietmerk.

  • Ze bevatten belangrijke productinformatie voor klanten.

  • Ze zijn geschikt om cannabisproducten langdurig onder optimale omstandigheden te bewaren.

  • Ze voldoen aan de strenge regelgeving die is opgesteld door overheden die toezicht houden op de legale cannabismarkten.

  • Ze houden cannabisproducten buiten bereik van kinderen en huisdieren.

De evolutie van wietverpakkingen

De Evolutie Van Wietverpakkingen

Naarmate de cannabisindustrie zich blijft ontwikkelen, verandert ook de verpakking, in sommige gevallen op ingrijpende wijze. Hieronder beschrijven we de evolutie van cannabisverpakkingen door de jaren heen.

Een bescheiden begin: het tijdperk van papieren en ziplock zakjes

Loop je al een tijdje mee in de wereld van wiet? Dan weet je dat wiet in bijna alles werd verpakt wat het kenmerkende uiterlijk en aroma verdoezelde, of in ieder geval zo veel mogelijk.

Voor veel verkopers op de zwarte markt waren bruine papieren zakjes de ideale oplossing. Daarnaast was het niet ongebruikelijk om wiet te kopen in hersluitbare zakjes, aluminiumfolie of zelfs velletjes keukenrol. Tijdens de hoogtijdagen van het verbod had je extreem veel geluk als je wiet in een glazen potje zat. De meeste dealers gebruikten tenslotte alles wat goedkoop en beschikbaar was om wiet te bewaren, in ieder geval tot het in jouw handen kwam.

Legalisatie

Wiet is in de meeste delen van de wereld illegaal sinds het begin van de 20e eeuw, hoewel verschillende vormen van een verbod teruggaan tot 1378. In de Verenigde Staten verbood de beruchte Marihuana Tax Act de productie, het gebruik en de verkoop van wiet op federaal niveau vanaf het jaar 1937. Toch zijn er de laatste jaren grote veranderingen geweest op het gebied van legalisatie.

Myanmar, voorheen Birma, legaliseerde wietteelt in 1939, gevolgd door de Comoren in 1975 en de Amerikaanse staat Californië in 1996. Op dit moment is wiet volledig legaal in 9 landen. Veel meer landen hebben de plant tot op zekere hoogte gedecriminaliseerd of gedoogd (bijvoorbeeld voor medische doeleinden). Een meerderheid van de Amerikaanse staten staan wiet inmiddels toe en de verwachting is dat deze trend zich doorzet.

Met deze golf van legalisatie moesten cannabis bedrijven hun producten snel aanpassen aan de behoeften van de nieuwe legale markten. De verpakking bleek hierbij centraal te staan.

In veel van de wereldwijde legale cannabismarkten zien we een trend in verpakkingen. Deze probeert in de eerste plaats te voldoen aan de regels die zijn opgesteld om de productie, verkoop en het gebruik van wiet te reguleren. Met dit in het achterhoofd waren de eerste trends in legale cannabisverpakkingen gericht op:

  • kindveilige verpakkingen;

  • duidelijke etikettering met betrekking tot de sterkte, THC percentages, terpenen, etc.;

  • informatie over de mogelijke risico's van wietgebruik en/of leeftijdsbeperkingen.

Na de eerste golf van legalisatie zagen we dat de rol van wietverpakkingen snel veranderde. Naast functionaliteit moesten verpakkingen ook aan overheidsvoorschriften voldoen. Daarnaast moest het klanten informeren over de eigenschappen van het product.

Gerelateerd artikel

Waar Kun Je Legaal Cannabis Roken In Europa?

Materialen en marketing

Materialen En Marketing

Met de groei van de legale cannabismarkt veranderde ook de verpakking. In bijzonder competitieve wietmarkten, zoals in de VS, zie je duidelijk dat wietverpakkingen verder gaan dan slechts functionaliteit en het nastreven van de wettelijke regels. Steeds vaker zijn ze voorzien van het soort uitgebreide branding dat we van andere industrieën gewend zijn.

Moderne wietverpakkingen bieden consumenten steeds vaker een volledige ervaring. Dit gaat veel verder dan slechts een product bewaren. Denk aan opvallende Mylar zakjes met unieke en kleurrijke ontwerpen tot stijlvolle glazen potten met afsluitdeksels.

Cannabis bedrijven zoals Cookies gebruiken hun merk niet alleen in zakjes en potjes, maar ook in kleding en merchandise. Het bedrijf opende winkels die het soort opzichtige en over-the-top ervaring bieden waar het merk voor staat. Een ander goed voorbeeld hiervan is Holistic Industries, wiens merken en winkels een vergelijkbare meeslepende klantervaring bieden die past bij het imago van het merk.

Duurzaamheid en innovatie

In de meeste legale wietmarkten staan gevestigde merken onder druk om 'groener' en steeds innovatiever te worden. Consumenten maken zich veel vaker druk om duurzaamheid en dit omvat de manier waarop wiet wordt gekweekt tot hoe het wordt verpakt en gekocht. Daarnaast zijn thema’s als toegankelijkheid en transparantie ook steeds belangrijker. Langzaam maar zeker is het voor cannabis bedrijven niet langer voldoende om een conforme en opvallende verpakking te leveren; ze moeten dit doen op een manier die nieuw, opwindend en op de lange termijn duurzaam is. Het zal nog wel even duren voordat cannabismerken volledig overstappen op duurzame praktijken en verpakkingen, maar de vraag blijft groeien. De merken die er als eerste op inspelen, zullen hun plek in de toekomst van moderne wiet veiligstellen.

Gerelateerd artikel

Het Transformatieve Potentieel Van De Nul-Kilometer Economie

De toekomst van wietverpakkingen: hoe nu verder?

De Toekomst Van Wietverpakkingen: Hoe Nu Verder?

Het is inmiddels wel duidelijk dat wietverpakking een lange weg hebben afgelegd. In Nederland, waar wiet al decennialang gedoogd is en waar elk in dorp wel een coffeeshop te vinden is, zijn plastic zakjes of samengeperste blokken wiet al lang verleden tijd. Hoewel moderne wietverpakkingen misschien wel beter zijn dan ooit, betekent dat niet dat er geen ruimte is voor verbetering. Naarmate de technologie vordert, ontstaan er nieuwe kansen voor cannabis bedrijven om via verpakkingen hun merkimago en klantervaring te versterken. Het blijft natuurlijk speculeren, maar het begint erop te lijken dat duurzaamheid de hoogste prioriteit heeft voor de verpakkingen van wiet, aangezien veel bedrijven maar al te graag voldoen aan de eisen van hun milieubewuste klanten.

Steven Voser
Steven Voser
Steven Voser is een onafhankelijke cannabisjournalist met meer dan zes jaar ervaring in het schrijven over alles omtrent wiet: hoe je het kweekt, hoe je er optimaal van geniet, maar ook de groeiende industrie en het onduidelijke juridische landschap eromheen.
Headshop Producten
Zoeken in categorieën
of
Zoeken